Hudební rozhledy

Hudební rozhledy, únor 2007

Oblíbená hudba vokální i pro různá nástrojová obsazení vždy lákala instrumentalisty k tomu, aby ji přizpůsobili možnostem svého nástroje a s náležitým virtuosním efektem ji na něj sólově hráli. Loutnové transkripce dobově oblíbených písní a madrigalů máme dochované ve velké míře už z 15. a 16. století, takové úpravy praktikovali i improvizovali barokní virtuosové, klasicismus jich byl plný a Mozart slyšel melodii ze své Figarovy svatby i od pražského pouličního harfisty, v romantismu přivedl Franc Liszt i další klavíristé transkribování slavných písní, operních árií, ale i předeher a jiných skladeb k vrcholu virtuosní náročnosti. A Segoviovy kytarové úpravy děl Debussyho, Ravela i dalších impresionistů patří dodneŽ˙w_1s k vrcholnému virtoznímu repertoáru tohoto oboru. Objevily se dokonce jedno- i vícekytarové úpravy Obrázků z výstavy M.P.Musorgského a dalších velkých děl. Ve smyslu takové tradice jsou sólové kytarové úpravy písniček Jaroslava Ježka z Osvobozeného divadla i další spolupráce s Voskovcem a Werichem zcela pochopitelné. Když jsem je vyslechl, napadla mne otázka, proč něco takového při obrovské popularitě tohoto repertoáru i kytary už někoho nenapadlo. Že geniální český kytarista Štěpán Rak takové věci umí jsem už dávno věděl. Donedávna jsem však nevěděl, že založil dynastii kompozičně-stylistycky schopných kytaristů. 

Na zadní straně recenzovaného CD jeho syn Jan-Matěj Rak, protagonista tohoto CD, děkuje svému otci profesoru Štěpánu Rakovi za velkorysou pomoc, odborné rady a důvěru. Nedalo mi to a zeptal jsem se kolegy Štěpána Raka, jakou měrou se na pozoruhodné kytarové stylistice čísel této desky podílel. Ujistil mne, že vůbec ne: jeho pomoc prý byla hlavně finanční, aby syn toto CD mohl vydat, všechno prý vymyslel Jan-Matěj. Před takovým výkonem mladého instrumentalisty dávám klobouk dolů: je to skutečně skvělý výkon kytaristický i stylizátorský. Asi tři drobné námitky, které bych mohl mít, by mělo smysl uplatnit jen při nahrávání, v proudu celku mají malou roli. Uplatňuje se tu nápadité a barvité odlišení jednotlivých vrstev Ježkovy kompoziční faktury, dost prostoru zbývá na krásný zpěv kantilŕ˙w_19n nejen na nejvyšších strunách, ale prakticky ve všech polohách nástroje. Obdiv si zaslouží virtuozita rychlých a i v tištěných klavírních verzích velmi obtížných skladeb vysokého tempa, jako jsou Tři strážníci a zejména Bugatti step. Tady se Jan-Matěj Rak ukázal i jako technicky hotový kytarový virtuos. Velmi sympatická je jeho snaha hrát i na kytaru pokud možno původní hudební tvar Ježkových písniček, nic k nim nepřidávat ani je neaktualizovat. Naproti tomu nepůsobí nijak originálně nápad nahrát všechno pomocí půl století starého mikrofonu analogově a teprve hotový výsledek digitalizovat. To se dnes velmi dobře daří i se starými snímky a žádná patina "zvuku Ježkovy doby" tak nevzniká. K tomu by bylo třeba zvuku gramofonových desek - a ty už jsou pro dnešní běžný poslech minŽ˙w_1ulostí. Kvalitní kytara Jana-Matěje Raka zní i takhle dobře, ale zajímavěji a lépe by zněla jedině nahrána moderní profesionální digitální technikou.

Milovníci sólové kytary, jichž je dnes mnoho, mají příležitost získat tady něco mimořádně krásného a neobvyklého. A toto CD vzbuzuje zájem, jakým směrem se dál pustí Jan-Matěj Rak, vynikající kytarista i specialista na kompoziční stylistiku svého nástroje, ktarý tady zazářil na rozhraní hudby dnes už historické, ale přece dosud živé, populární, ale přece vrcholně umělecké.

Jaroslav Smolka


JEŽKOVY VWOČI - Jaroslav Ježek, Svět naruby, Tři strážníci, Zakázané ovoce, Stonožka, Šaty dělaj' člověka, Klobouk ve křoví, Ezop a Brabenec, Ze dne na den, Život je jen náhoda, Strejček hlad, Nashledanou v lepších časech, Tmavomodrý svět, Bugatti step, Svítá, pro sólovou kytaru (s epizodickou účastí dalších nástrojů) transkriboval a na kytaru a balalajku hraje Jan-Matěj Rak, hosté Martin Zpěvák - kontrabas, Michal Zpěvák - klarinet.

Nahráno ve studiu AV-SERVIS ve Vyšším Brodě v roce 2007 na kytaru José - Maria Vilaplana, struny Savarez a balalajku od sovětských turistů z roku 1967, hudební a zvuková režie Vladislav Čížek.

Celkový čas 42:54

 
 

K desce Všechny ty jednoduché věci K desce Eduard Ingriš K desce Ježkovy VWOČI