... co o mně kdo kde řekl či napsal
|
Rozhovor v magazínu Žena-in.cz |
Recense, Právo 12.12.2011 |
První autorské album kytaristy a písničkáře Jana Matěje Raka je událostí naší folkové scény. Hlásí se k běžným starostem současného života, aniž by polevil z kvality a ostrosti svého pohledu. Třeba taková Kdo za to může by měla znít v uších našich politiků ze všech možných stran. Přitom poetičnost dalších textů dá vzpomenout takového Karla Plíhala a závěrečná instrumentálka Kovbojův sen jako by odkazovala k dalším idolům. (VLA) |
Rak necouvá - Miloš Keller, Folktime |
Na naší folkové scéně, v kategorii písničkářů, se blýská na lepší časy. Po několika veselých osobnostech se dostavují i písničkáři vážní, ne však depresivní, současně však srozumitelní a ne zbytečně komplikovaní. Po Honzovi Řepkovi, který ale navázal na tvorbu dua Nestíháme, vydává svou v podstatě první (i když v pořadí druhou, první byly písničky Jaroslava Ježka) sólovou desku i Jan Matěj Rak. Jana Matěje znám a pozoruji na hudební scéně celkem dlouho a díky internetovým diskusím znám i jeho pohled na hudební svět. Trochu jsem se tedy desky bál – když se mi nebude líbit a napíšu to, vypukne zase rozsáhlá internetová diskuse o kvalifikaci recenzentů konkrétně i obecně, což sice jako reklama desce poslouží, ale zapadne tím informace o stavu českého písničkářství.
|
Celý článek...
|
Lidové noviny, 4. 10. 2007
Jan-Matěj Rak: Ježkovy vwoči, vlastním nákl. Nechme stranou, jestli písničky Jaroslava Ježka, kterých se na toto album vešlo čtrnáct, jsou nebo nejsou krásné. Samozřejmě že jsou. Nechme také stranou, jestli Jan-Matěj Rak umí nebo neumí na kytaru - kdyby neuměl, asi by se do projektu "přehrání" těchto zlidovělých hitů nepouštěl. Takže vše ideální? Vyvstává otázka po smyslu takovéhoto alba.
|
Celý článek...
|
Hudební rozhledy, únor 2007
Oblíbená hudba vokální i pro různá nástrojová obsazení vždy lákala instrumentalisty k tomu, aby ji přizpůsobili možnostem svého nástroje a s náležitým virtuosním efektem ji na něj sólově hráli. Loutnové transkripce dobově oblíbených písní a madrigalů máme dochované ve velké míře už z 15. a 16. století, takové úpravy praktikovali i improvizovali barokní virtuosové, klasicismus jich byl plný a Mozart slyšel melodii ze své Figarovy svatby i od pražského pouličního harfisty, v romantismu přivedl Franc Liszt i další klavíristé transkribování slavných písní, operních árií, ale i předeher a jiných skladeb k vrcholu virtuosní náročnosti.
|
Celý článek...
|
"Když jsem se dozvěděl, že Jan-Matěj Rak hraje (a nahrál!) Ježkovu tvorbu v úpravě pro sólovou kytaru, nechtěl jsem vůbec věřit, že je možné například Bugatti-step na kytaru zahrát. Poté, co jsem uviděl Matějovu komorní produkci a vyslechl jeho CD "Ježkovy vwoči", byl jsem zcela fascinován! Je to interpret s naprosto mimořádnými schopnostmi, neobvyklou technikou hry, strhující muzikalitou a nadhledem."
Doc. Jiří Hošek, violoncellista |
Prof. Milan Škampa, člen legendárního Smetanova kvarteta
"Děkuji za ten odvážný, skvělý nápad a z celého srdce blahopřeji ke krásnému naplnění záměru. Potěšíte tolik citlivých duší! Skvělé a obdivuhodné!"
Váš Milan Škampa |
Dear Matej
Your CD has arrived and I must say it is the best CD's I have heard in a long time! I've listened to it twice already and there are many things about it that impress me. I love the music, your skillful arrangements and interpretation. There's something special about music of the 1920's and 30's, and you have captured the spirit brilliantly.
|
Celý článek...
|
Zdaleka ne ve všem mne v životě provází štěstí. Ale je mi to vynahrazováno setkáními s lidmi, které mám rád a kteří mi dávají ze sebe to nejcennější – kamarádství. A čím jsem starší, tím více si vážím tohoto obdarování od mladých.
|
Celý článek...
|
|
Ráda bych vyjádřila svůj obdiv a uznání kytarovému mistrovství Jana-Matěje Raka, především při jedinečné interpretaci skladeb Jaroslava Ježka, a tlumočila i obdiv režiséra Miloše Formana a celého kolektivu připravované inscenace pražského Národního divadla, před kterým Jan-Matěj Rak při neformálním setkání s velkým úspěchem vystoupil. Jitka Molavcová |
|
|
|
|